#Entri 002 Vlog Pusat Kb

Assalamualaikum , mata xlelap malam ni. jadi apa lagi bukak blog dan tulis la sikit pe yg rasa boleh tulis. Seminggu ni memang aku kat Pusat Kb under program Ekspo Makanan Halal Kelantan 2017 dari 27/3 smpai ler 1/4 ni.Pusat Kb?? ye Pusat latihan kraftangan Epal Kota bharu. hahaha mesti pelik kan aku keje sini. yg mana kenal aku  tahu aku amik marin kat UMT.

Ye semua salah Pokjib sebab dok sebuk naikkan umur pencen smpai 60tahun. jadi kami grad ni xde kerja la , so keje la apa yg ada. Mula2 memang amik masa nk sesuaikan diri keje sini. tahu sebab apa? sebab majoriti dlm bidang ni smua popuan . yup! popuan sebab yg menjahit ko ase ade laki ke ? kalau ada bpe percent? hahaa. tapi alhamdulillah aku bahagian marketing je so xyah masuk la kelas mengajar acik2 ni smua. dorang smua lingkungan mak ko dan aku 48 keatas.

kerja aku bg talk ttg usahawan , monitor progress pusat dan buat aktvti outdoor ngn kjaan yg sudi la. pastu bla bla bla... Tak smua benda yg kita nak kita dapat kawan. hahaha Tuhan tu tahu yg mana baik utk kita . so xyah sedih sgt , yg penting ko enjoy pe yg ko buat . yg aku suka keje ni sebab aku leh g sna sini. jumpe mcm2 orang dan peel. ade yg nmpk miskin tapi byk duit , cash je . ade yg nampak kaya daftar pn nk mintak izin suami la, pikir dulu dan nanti. memang segelintir org kita susah kalau nk amik kemahiran.

meh aku cite sikit, orang kita kalau bab hiburan no. 1, shoping baju branded biarpun papa cm aku sanggup je. tapi suh belajar jahit , buat baju sendiri dan jual... jawapan femes " xpe lah dik, bagi peluang kat orang lain dlu". akak tggu akak susah la nnti bru amik pakej adik. malang xberbau kawan, kalau jdi pape kat suami akak ? bukan mintak dri dok jdi ahli mesyuarat tngkp baik jahit.

jahit kat tnpt Epal ni mudah , beli mesin ko dpt kelas . kat luar ko leh dpt mesin murah lagi tapi xde kelas la. tu beza. satu lagi cikgu2 die baik hati ajar sbb mude2. so dorang treat ko cm mak mak la. pendpat aku la jjur , jahit ni sunnah Nabi jugak sbb Nabi pun jahit baju koyak kan. bukan guna agama , tapi just bgtau fact. kalau ko xnk trima xpe, cume jgn spoilkan mood org yg nk jdi usahawan jahitan yg lain. Jangan bila da terlambat ko dtg ckp cmni " laaa , xtahu pulak ade kelas bagai" .

banding ngan jepun mmg dorg wajibkan anak2 10 tahun jahit. jdi xsalah amik yg baikkan. ko kene ubah mindset ko dlu bru ko nampak peluang. mmg bagi aku yg mentah dunia jahitan ni ase , sayang kalau popuan xnk grab this oppurtunity la kawan. hahaha cm ayat bos aku daa. kat sni dilarang jual menjual tau kawan. aku cuma ckp dri hati je. ko rasa perlu ko amik la.

bila aku menjahit sekejap dulu., memang puas la ase bila da siap produk kita. stu lagi , lagi puas bila boleh tlg makcik2 yg tua dan xde pendapatan dpt jana pendapatan biarpun takbnyak.

"bukan mudah nak mudah tapi x mustahil nak susah kalau xnk susah2 dulu" .  kalau ko nk tahu kat company kami ade lagu rasmi tu. tnggal xde bendera je nk kene tarik pagi2 cm perhimpunan tu. kalau ada mmpus la. hahhahaha

sekian

yg benar
chicash


Ulasan

Catatan Popular